Länsstyrelserna i Västerbotten och Norrbotten har 2008 godkänt miljökonsekvensbeskrivningarna för tre av Norrbotniabanans järnvägsutredningar, bland annat den ganska långa sträckan Robertsfors-Skellefteå-Ostvik, där Lennart Klang från Landskapsarkeologerna har medverkat med underlagsmaterial om kulturmiljön.
Kulturmiljöanalysen, från 2006-2007, visar vilka effekter en ny järnväg kan ha på landskapet och de många fina kulturmiljöer i området som kan komma att beröras. Flera alternativa järnvägssträckningar analyseras. En slutsats är att alternativen tar bra hänsyn till viktiga kulturmiljöer, och att det finns goda möjligheter att planera fortsättningen så att intrång i vissa fall kan berika kulturmiljön och att detaljplaneringen i andra fall bör kunna göras så att skadeverkningar minimeras. En ökad kunskap om arkeologiska objekt och andra berörda kulturmiljöer är exempel på positiva effekter som kan bli följden av att järnvägen byggs. Mer eller mindre negativa effekter för kulturmiljöer kan dock uppstå på några platser, vilka det bedöms vara framgår av analysen.
Det är givetvis väldigt mycket som spelar in i bedömningen om behovet och nyttan av järnvägen i relation till kostnaderna. Om detta kan man läsa på hemsidan http://www.norrbotniabanan.nu
Där framgår att det är svårt att hitta bärkraftiga argument för att inte bygga; utvecklingen stannar upp, klimatet försämras och miljön tar skada om banan inte byggs. Ekonomer har t.o.m. räknat ut att man får tillbaka 145 kr på varje 100-lapp som investeras i projektet. Kostnaden för investeringen har beräknats motsvara värdet av 16 veckors produktion av näringslivet i Norrbotten och Västerbotten, ca 20 miljarder. För den summan får man en investering som kanske håller mer än 100 år, åtminstone minst 60 år.
I länken nedan kan Du läsa eller bläddra i kulturmiljöanalysen. Eftersom den är ett underlagsmaterial till en större järnvägsutredning som görs av WSP på uppdrag av Banverket saknas kartor i den analys Du ser här. Kartorna som behövs för att bättre se vilka alternativa sträckor som avses finns givetvis i järnvägsutredningen och i den utställelsehandling till allmänhet och myndigheter som Banverket ska ställa ut nu under sommaren 2008.
Klicka här för att ta del av kulturmiljöanalysen:
Kulturmiljöanalys jvu 120.pdf (1,9 MB)